Af: Jesper Bengtson
|
21/03/2025 11:45
Mest læste i dag
Forventningerne var høje, da Haas, som Kevin Magnussen har kørt for, ankom til årets første grandprix i Melbourne.
Vintertesten havde vist lovende takter, og teamet havde håbet at bygge videre på en stærk 2024-sæson, hvor de sluttede som nummer fem blandt konstruktørerne.
Dog gik det ikke godt i Australien, og teamchef Ayao Komatsu lagde ikke fingrene imellem på pressemødet forud for Kinas Grand Prix.
Haas' nye bil, VF-25, præsterede langt under forventet niveau, og det viste sig, at problemet var mere end blot et setup-spørgsmål.
Det skriver Ekstra Bladet.
"Jeg tror ikke, det er en enlig svale. Det var en stor overraskelse. I Bahrain til test var bilen ikke perfekt, men vi forventede ikke noget i nærheden af så dårligt, som vi så i Melbourne. Ærligt talt i første træning, da bilen kom ud, tænkte jeg, at enten er noget gået i stykker, eller også er noget helt skævt," sagde japaneren.
Efter grundige undersøgelser kunne holdet konstatere, at intet var fysisk ødelagt, men at selve bilens design har et fundamentalt problem.
Det drejer sig især om bilens adfærd i højhastighedssving, hvor den ikke kan udnytte sin downforce effektivt.
Selvom det ser skidt ud, erkender Komatsu, at det kunne være værre:
"I det mindste fandt vi ud af det i første løb. Forestil dig, at vi havde været middelmådige i fem, seks, syv løb, før vi havde taget til Melbourne og fundet ud af, at vi har et alvorligt fundamentalt problem."
De første ændringer forventes klar til Japans Grand Prix, men en reel løsning ligger længere ude i horisonten.
Teamet står nu over for det svære valg. Skal man satse på en mulig løsning og få den i produktion hurtigt – eller vente, til man har større sikkerhed for, at ændringen virker?
Fodbold
Tennis