Lagde du mærke til 'skjult' detalje? McLaren anklaget for Formel 1-snyd

Af: Emil Martesen

|

19/03/2025 16:17

Formel 1
Foto: Jay Hirano Photography / Shutterstock.com
Lagde du mærke til 'skjult' detalje?

Mest læste i dag

Så er det endelig blevet den tid på året igen. Motorerne brøler, dækkene hviner, og kæmpe vinger sender bilerne flyvende gennem svingene.

Formel 1-sæsonen 2025 er i fuld gang, og dramaet lader ikke vente på sig.

Allerede før andet løb ruller ud på asfalten i Shanghai, har McLaren fanget FIAs falkeblik.

Reglerne for bagvinger bliver nu skærpet, og det lader til, at Norris og Co. skal holde ekstra godt fast i rattet.

Det skriver mediet heute.at.

Bagvinger under lup i Shanghai

Det internationale motorsportsforbund, FIA, har annonceret, at der vil blive indført strengere tests for bagvingernes fleksibilitet til det kommende kinesiske Grand Prix.

Ifølge en erklæring mandag betyder det, at afstanden i hver ende af hovedvingen mellem selve vingen og klappen - det såkaldte 'slot gap' - fremover ikke må variere med mere end 0,5 millimeter under en lodret belastning på 75 kilo.

Tidligere lå grænsen på to millimeter. Det er en stramning, der kommer i kølvandet på mistanker mod McLaren.

Melbourne-løbet skabte efterspil

Når man ser tilbage på sæsonåbningen i Australien, begynder brikkerne at falde på plads.

Lando Norris kørte sig til en flot sejr foran verdensmesteren Max Verstappen, men da FIA gik løbet efter i sømmene, fandt de angiveligt 'tilstrækkelige grunde til at indføre strengere test af den øverste bagvinge'.

Dog blev det påpeget, at alle biler bestod tekniske eftersyn i Melbourne og blev erklæret lovlige.

Det betyder altså, at Norris' sejr står ved magt, men øjnene er nu skarpt rettet mod McLaren.

Gentager McLaren en gammel trick?

Det er ikke første gang, at McLaren er i rampelyset for en mistænkelig bagvinge. I slutningen af sidste sæson florerede rygter om, at holdets vinge foldede sig op ved høje hastigheder, hvilket kunne reducere luftmodstanden og dermed give en uretfærdig fordel.

Dengang bestod McLaren alle stresstests, men holdet valgte alligevel at ændre designet.

Om FIA denne gang får skovlen under dem, vil Shanghai Grand Prix give svaret på. En ting er sikkert: Formel 1-sæsonen er allerede ved at koge over af intriger.