Af: Jesper Bengtson
|
14/04/2025 14:15
Mest læste i dag
Håbet om at høre brølet fra de klassiske V10-motorer igen i Formel 1 er foreløbigt lagt på is.
På et nyligt møde i Bahrain mellem sportens nøgleaktører blev idéen om at genindføre de ikoniske motorer med bæredygtigt brændstof skudt ned.
Trods opbakning fra Red Bull og Ferrari til at undersøge alternativer til de kommende 2026-motorer, hvor halvdelen af kræfterne skal komme fra el, valgte flertallet at bakke op om de nuværende planer.
Det skriver Ekstra Bladet.
FIA understreger i en udtalelse, at alle parter er forpligtet til de kommende regler, og at elektrificering og bæredygtige brændstoffer er ikke til forhandling.
Dog åbnes der for yderligere samtaler om at gøre motorerne billigere, lettere og mindre komplekse.
Hos Audi er der ingen tvivl om retningen.
"Audis holdning er meget klar. Grunden til, at de har involveret sig i sporten, er spændingen omkring de tre søjler, som vi ser som virkelig vigtige. Den første er en meget effektiv motor, den anden er et avanceret hybridsystem, og selvfølgelig er bæredygtige brændstoffer grundlaget for det," siger Saubers nye teamchef, Jonathan Wheatley.
Udviklingen af 2026-bilerne er allerede i gang, og selvom der går rygter om tekniske udfordringer - især i forhold til motor og bilens aerodynamik.
Williams’ teamchef James Vowles er en af dem, der ser positivt på fremtiden:
"Fra tilskuernes perspektiv tror jeg, at det bliver ret godt. Luftstrømmene (den beskidte luft bag bil eller ‘wake’) er bedre, det vil være lettere at følge andre biler, så jeg er ikke overdrevent bekymret. Den største udfordring, jeg ser, er vægtmålet. Det er en god idé at reducere vægten, men det er en hård opgave for alle hold."
Fremtiden byder måske ikke på nostalgiske motorlyde, men Formel 1 står fast på en grøn og teknologisk retning.
Fodbold
Tennis